Followers

Tempahan Biskut Raya 2012

TEMPAHAN BISKUT RAYA 2012 SUDAH DITUTUP...HARAP MAKLUM...TAHUN NI INSYAALLAH...BAGI SESIAPA YG MASIH BERMINAT...BOLEH DAPATKAN BISKUT RAYA TA DI PASARAYA PELADANGMART, ALOR SETAR, KEDAH...10 HARI TERAKHIR RAMADAN OK

Saturday, May 19, 2012

Nasi Lemak Suka Suki

Salam semua…harap anda semua sihat2 hendaknya even tuan empunya blog ni sedikit selsema…cuaca terik pulak dua tiga menjak ni…tapi selsema ni kes saya kemas rumah last Friday la ni…saja terlebih rajin pulak nak ubah suai susunan bilik tido kat rumah…sekali banyak pulak habuknya daaa….heran jugak boleh smpai selsema…sebab saya bukanye alah pada habuk…huhu…seksanya kalo asik nak bersin ja….hidung pon dah terasa perit & pedih ja…

Rasa bersalahnya last week tak post langsung entry kat blog ni…minggu ni macam nak balas dendam je…nak  post banyak2 entry boleh dak??hehe…macam sempat je…insyaallah…dengan izin Dia…

Nasi lemak???ni memang menu wajib la saya & mr.hubby…tiap2 minggu mesti beli…rasa2nya nasi lemak area kepala batas (kedah) semuanya kami dah rasa la…sebab saya memang tak suka tumpu dekat satu tempat ja…kalau boleh nak rasa semua…tapi setakat hari ni yg paling sedap & kena dgn selera kami anak beranak nasi lemak kat depan Sekolah Tunku Anum…cukup rasa…semua ada…sebungkus seringgit..banyak pulak tu…sebungkus pon memang kenyang yg amat la…sape nak try boleh la…saya tak pernah pergi la..tp mr.hubby selalu beli nasi lemak & roti canai kat situ…memang marvelous…

Asik beli ja..sesekali nak buat sendiri jugak kan???bukan tak reti…Cuma sedikit malas….jumaat yg lepas saya nekad utk buat sendiri…selalu weekend menu favorite nasi goreng, bihun/koew teow/mee goreng, kuih muih…saya tak la pening nak pikir menu utk breakfast sbb mr.hubby agak senang dlm soal makan…masak la apa pon…semua dia telan….selalu org buat sambal + telur + ikan bilis..nasi lemak paling simple la kan???bahan pon memang dah ada stok selalu…tapi hari tu saya buat nasi lemak + sambal udang + ikan talang kering+ulam timun…sodap jugak…mr.hubby siap tambah…ye la…nasi lemak masak sendiri dgn yg beli memang difference sgt….

Bila tengok balik gambar ni..rasa macam nak buat lagi pulak...tak puas makan hari tu..huhu


Mr.hubby asik puji nasi lemak ja…memang leh buat jual katanya…tapi sambal kureng sikit…saya terima ja komen ikhlas dari mr.hubby dgn hati terbuka..next time boleh perbaiki kelemahan yg ada kan??memang sambal agak kureng berasap…maybe sebab saya pakai cili boh segera…selalu saya kisar cili kering…petua mak saya..kalau nak kasi sambal tahan lama…masak dulu bawangnya….baru masukkan cili kisar…ikan talang kering ni secara tak sengaja..saya beli kat pasar tani…paln nak buat masak gulai dgn nanas…saya ambil sikit goreng buat makan dgn nasi lemak…memang sedap kalau goreng garing2…letak la bawang sikit…

Resepi saya...sama ja macam org lain…beras+santan+bwg+bunga lawang+kulit kayu manis+halia+serai+garam….masak pakai rice cooker…tak hangit pon kat bawah….sekiranya ada permintaan nanti saya postkan resepi…amacam???
** Dapat share 1 picture ja...yg lain2 si kecik gi delete...waaaa....

Wednesday, May 9, 2012

Nasi Minyak ala Maklong


Ptg semalam ofismate saya sibuk duk google…cari resepi nasi…nasi minyak la, nasi carrot, nasi beriani pon ada…siap print resepi lagi…semalam cam malas nak google resepi…elok ja diorang sebut nasi minyak…terus teringat memori makan nasi minyak maklong..utk pgetahuan kwn2, maklong saya asal dari narathiwat, Thailand…so dia memang pakar masak menu2 dari sana la…memang nasi minyak dia sangat mantop…makan nasi saja pon dah rasa sedap sangat…memang tiap2 kali makan confirm saya akan tambah…huhu

Bila teringat memori tu…saya pon jadi teruja nak buat nasi minyak…nak mintak resepi tapi tak dapat dihubungi pulak…last2 google gak cari resepi nasi minyak…bawah my ofis ada kedai 1 Malaysia…blik keja singgah jap cari minyak sapi & cube ayam…punya semangat nak buat nasi minyak….haha…org lain yg pulun google resepi macam2…saya yg buat pulak…

Bukan pandai masak pon, saja nak try…saya ubah sikit…buat ala2 resepi maklong…nasi minyak maklong pelik sikit…ayam dimasak bersama dgn nasi…makan pulak bersama ulam+sos cili (cili hidup yg dikisar halus)…+keropok ikan…memang beza la dengan nasi minyak Malaysia…

Hubby cakap sedap coz sos cili agak masam2 manis (tgh lapar kot, semua rasa sedap..hihi) …dia mmg suka menu masam2…tapi bagi saya macam tak berapa nak jadi…geram jugak coz rasa tak sama macam nasi minyak maklong (dh resepi pon tak tau nak harap sama rasa pulak…hehe)

Tengok ni…hasil tangan saya…hihi…bedal je lah…

nak makan tabur la bwg goreng...lagi sedap..


ayam yg dikeluarkan dari nasi minyak yg dah masak...nampak tak ada nasi melekat2 dekat ayam??

RESEPIKUuu…

2 cawan beras
½ ekor ayam
4 ulas Bawang merah (dimayang)
Minyak sapi
Bunga lawang
Kulit kayu manis
Halia
Cube ayam Maggie
Garam, gula, air
Serbuk lada sulah

Bawang goreng

Daun pandan

** Ada yg kurang, kalau letak kismis, biji gajus, serai lagi sedap…

Cara membuatnya…beras dicuci hingga bersih & ditoskan…saya tumis bawang, halia (dicincang halus, sbb hubby tk suka bila makan tergigit halia)..bunga lawang & kulit kayu manis sampai wangi..pakai 2 sudu minyak sapi (tak letak bunga cengkih coz tak suka bau dia)…dah wangi saya masukkan air..main agak2 je…jgn byk sgt nt nasi lembik….bila dh mendidih sikit2…saya masukkan ayam yg dipotong sederhana besar….masak sampai mendidih…baru saya masukkan beras tadi…letak garam, gula sikit & serbuk lada sulah…& daun pandan utk bagi wangi….gaulkan bagi sekata…tutup periuk…tggulah sampi nasi masak…saya pakai rice cooker..hehe…so biarkan ja la sampai masak…Cuma bila nasi dah kering…saya kaup2kan…utk bagi ayam & nasi masak sekata….

Bila dah masak nasi..saya keluarkan ayam dari nasi…letak berasingan…senang nak cicah dengan sos nanti…tak la comot…

sos cili...saya tumbuk separuh hancur...kalau kisar lagi cantik..(rupa mcm sambal belacan ja kan???)
sengaja tumbuk mcm ni...kalau nk kasi tetamu makan...jgn follow cara ni ye...hihi...ni cara org malas..=)


Utk buat sos sonang jer…ambik cili besar + cili padi..sama2 banyak…tumbuk / kisar sampai halus…bawang merah  sikit…tumbuk/kisar  sekali…jgn banyak sangat…nanti bau bawang pulak….letak garam+gula+cuka (saya pakai air limau nipis ja)…bagi ada rasa manis…baru sedap….ambik ayam tadi cicah sos ni..makan la dgn nasi minyak tadi…fuhh…boleh la tahan…one day saya nak cuba gak resepi maklong…leh la share kat sini…

p/s : saya cuma share pengalaman masak…resepi dicampur2…tak semestinya saya ikut bulat2 tau…so kpd yg nak try…bolehla….saya akan nyatakan sekiranya resepi adalah dari koleksi sendiri ok…dari mula2 blaja memasak..saya mmg tak pandai sukat2...main terjah & agak2 je...kalau sukat msti tk brp nak ummppphh..

Tuesday, May 8, 2012

Popia salju a.k.a Suci Dalam Debu

Lagi post entri utk hari ni…ni nak promote sikit la…kuih ni special saya buat utk tempahan tau…actually my planning tu nak promote utk raya nanti…tapi memandangkan ia boleh di ngapp.. bila2 masa je…so, saya tukar plan…tempahan dibuka bila2 masa sahaja…nak order sekarang pon sila2kan lah….insyaallah….saya sedia menerima tempahan….utk tempahan borong pon saya terima..bagi yg nak buat meniaga kat kedai2 atau bazar2 boleh la tempah….
Percubaan pertama saya menjadi bila mendapat respon yg baik dari para2 juri…yg terdiri dari kawan2 & hubbyku yg tersayang…tak lupa my neighbor …yg siap ckp nak order utk raya nanti…(dlm hati…lambat lagi la…raya lagi 3 bulan)…
Kawan2 opis : “liza, sedap la..boleh buat jual ni”
Mr.Hubby : “ Sedap jugak…buat la lagi..buat byk2 sikit..simpan dlm balang..boleh mkn time tgk tv”.
Jiran (kak nab) : “liza buat ka ni???sedap..anak kak nab minat kuih ni…buat la jual utk raya…kak nab nak order”.

fuhh..kalau makan ni mak mertua lalu pon tak perasan...hehe

tak kan tak tergoda kot....
Komen2 macam ni la yg buat saya bersemangat nak teruskan usaha murni ni..hehehe…utk packaging saya lebih suka letakkan dalam balang yg penutupnya merah tu…senang utk disimpan & dimakan bila2 masa ja..kalau dlm plastic…nanti cepat hancur…dah tak comei…so kepada yg nak buat tempahan sila2kan…call ja handphone saya…kalau order lebih 5 balang…saya akan bagi harga special punya….
Harga setiap balang RM10.00…utk permulaan saya bagi harga murah…sehingga hujung Mei ni saja…iaitu setiap balang RM9.00 saja….boleh ambil kat rumah atau kat opis saya di alor setar (akan diberitahu melalui telefon)….utk minggu ni saya tak akan hantar lagi…minggu depan baru boleh hantar…nak order dulu tak ada masalah….boleh je….kalau banyak sgt saya akan ambil setakat yg mampu je….kena order dulu baru saya buat..kalau buat simpan tak best gak…tak berapa nak fresh betul dak???
Hope u all sokong usaha murni saya ni…last pesanan…minimum order 2 balang ye…kalau yg nak saya hantar..kalau nak ambil sendiri…1 balang pon acceptable..ok, jom order SEKARANG!!!
Sebarang pertanyaan boleh juga...komen je kat my facebook www.facebook.com/teratakalymaz ..nak order melalui facebook pon tak ada masalah...boleh aje...