Followers

Tempahan Biskut Raya 2012

TEMPAHAN BISKUT RAYA 2012 SUDAH DITUTUP...HARAP MAKLUM...TAHUN NI INSYAALLAH...BAGI SESIAPA YG MASIH BERMINAT...BOLEH DAPATKAN BISKUT RAYA TA DI PASARAYA PELADANGMART, ALOR SETAR, KEDAH...10 HARI TERAKHIR RAMADAN OK

Wednesday, May 9, 2012

Nasi Minyak ala Maklong


Ptg semalam ofismate saya sibuk duk google…cari resepi nasi…nasi minyak la, nasi carrot, nasi beriani pon ada…siap print resepi lagi…semalam cam malas nak google resepi…elok ja diorang sebut nasi minyak…terus teringat memori makan nasi minyak maklong..utk pgetahuan kwn2, maklong saya asal dari narathiwat, Thailand…so dia memang pakar masak menu2 dari sana la…memang nasi minyak dia sangat mantop…makan nasi saja pon dah rasa sedap sangat…memang tiap2 kali makan confirm saya akan tambah…huhu

Bila teringat memori tu…saya pon jadi teruja nak buat nasi minyak…nak mintak resepi tapi tak dapat dihubungi pulak…last2 google gak cari resepi nasi minyak…bawah my ofis ada kedai 1 Malaysia…blik keja singgah jap cari minyak sapi & cube ayam…punya semangat nak buat nasi minyak….haha…org lain yg pulun google resepi macam2…saya yg buat pulak…

Bukan pandai masak pon, saja nak try…saya ubah sikit…buat ala2 resepi maklong…nasi minyak maklong pelik sikit…ayam dimasak bersama dgn nasi…makan pulak bersama ulam+sos cili (cili hidup yg dikisar halus)…+keropok ikan…memang beza la dengan nasi minyak Malaysia…

Hubby cakap sedap coz sos cili agak masam2 manis (tgh lapar kot, semua rasa sedap..hihi) …dia mmg suka menu masam2…tapi bagi saya macam tak berapa nak jadi…geram jugak coz rasa tak sama macam nasi minyak maklong (dh resepi pon tak tau nak harap sama rasa pulak…hehe)

Tengok ni…hasil tangan saya…hihi…bedal je lah…

nak makan tabur la bwg goreng...lagi sedap..


ayam yg dikeluarkan dari nasi minyak yg dah masak...nampak tak ada nasi melekat2 dekat ayam??

RESEPIKUuu…

2 cawan beras
½ ekor ayam
4 ulas Bawang merah (dimayang)
Minyak sapi
Bunga lawang
Kulit kayu manis
Halia
Cube ayam Maggie
Garam, gula, air
Serbuk lada sulah

Bawang goreng

Daun pandan

** Ada yg kurang, kalau letak kismis, biji gajus, serai lagi sedap…

Cara membuatnya…beras dicuci hingga bersih & ditoskan…saya tumis bawang, halia (dicincang halus, sbb hubby tk suka bila makan tergigit halia)..bunga lawang & kulit kayu manis sampai wangi..pakai 2 sudu minyak sapi (tak letak bunga cengkih coz tak suka bau dia)…dah wangi saya masukkan air..main agak2 je…jgn byk sgt nt nasi lembik….bila dh mendidih sikit2…saya masukkan ayam yg dipotong sederhana besar….masak sampai mendidih…baru saya masukkan beras tadi…letak garam, gula sikit & serbuk lada sulah…& daun pandan utk bagi wangi….gaulkan bagi sekata…tutup periuk…tggulah sampi nasi masak…saya pakai rice cooker..hehe…so biarkan ja la sampai masak…Cuma bila nasi dah kering…saya kaup2kan…utk bagi ayam & nasi masak sekata….

Bila dah masak nasi..saya keluarkan ayam dari nasi…letak berasingan…senang nak cicah dengan sos nanti…tak la comot…

sos cili...saya tumbuk separuh hancur...kalau kisar lagi cantik..(rupa mcm sambal belacan ja kan???)
sengaja tumbuk mcm ni...kalau nk kasi tetamu makan...jgn follow cara ni ye...hihi...ni cara org malas..=)


Utk buat sos sonang jer…ambik cili besar + cili padi..sama2 banyak…tumbuk / kisar sampai halus…bawang merah  sikit…tumbuk/kisar  sekali…jgn banyak sangat…nanti bau bawang pulak….letak garam+gula+cuka (saya pakai air limau nipis ja)…bagi ada rasa manis…baru sedap….ambik ayam tadi cicah sos ni..makan la dgn nasi minyak tadi…fuhh…boleh la tahan…one day saya nak cuba gak resepi maklong…leh la share kat sini…

p/s : saya cuma share pengalaman masak…resepi dicampur2…tak semestinya saya ikut bulat2 tau…so kpd yg nak try…bolehla….saya akan nyatakan sekiranya resepi adalah dari koleksi sendiri ok…dari mula2 blaja memasak..saya mmg tak pandai sukat2...main terjah & agak2 je...kalau sukat msti tk brp nak ummppphh..

No comments:

Post a Comment