Followers

Tempahan Biskut Raya 2012

TEMPAHAN BISKUT RAYA 2012 SUDAH DITUTUP...HARAP MAKLUM...TAHUN NI INSYAALLAH...BAGI SESIAPA YG MASIH BERMINAT...BOLEH DAPATKAN BISKUT RAYA TA DI PASARAYA PELADANGMART, ALOR SETAR, KEDAH...10 HARI TERAKHIR RAMADAN OK

Sunday, May 6, 2012

TRIFLE

Assalamualaikum..bersua lagi kita…semalam niat nak letak entri masakan sambal udang petai..dah lama tak buat tetiba teringin pulak..tapi saya tak sempat nak snap pulak gambar…kelam kabut sebab  my princess  benjol kat dahi…tersembam kat lantai masa tgh main  sorang2…asik nangis & merap…siap masak terus hidang & makan bersama mr.hubby…next time kalau buat lagi saya share kat sini….promise…
Masa kat ofis kelmarin godek-godek resepi  trifle…saya suka sangat trifle…puding2  ni memang peberet la..tapi seumur hidup memang tak pernah buat trifle..semalam tetiba teringin mencuba..google ja..pastu ada juga tanya kawan2 ofis…combine2  la resepi….boleh tahan cubaan pertama saya…masa nak buat tu risau gak takut custard sos tak menjadi…balik kerja terus pi cari bahan2…memang dah nekad nak buat jugak..tak mau  tangguh2  dah…lagi pulak sejak akhir2 ni keinginan memasak makin meningkat pulak…

Hasil tungkus-lumus saya taraaaa…..jadi la rupa ni….




yummy...



 agak comot sikit kan??kalau letak dlm bekas kaca cantik ni...yg penting...rasa...mantoppp


Kalau letak dalam bekas kaca lagi cantik & eksklusif sebenarnya..memandangkan nak bekas yg bertutup & senang utk disimpan dlm peti ais saya pilih Tupperware ni ja….nak makan cedok ja….bekas agak besar ckt  that why trifle tak penuh bekas. Cubaan pertama…boleh la kan????huhu

Bahan2 tak la banyak…sangat simple & save bujet:


Koktail buah2 campuran (1 tin)
Susu Cair (ideal)/susu segar (dutchlady) - 1 tin
Gula (ikut suka..saya letak 3 sudu ja..tk suka manis sangat)
Tepung Kastard (4 sudu besar) dibancuh dgn semangkuk air
Swiss roll kek / apa2 jenis kek pon boleh..tapi nak lagi sedap pakai la kek gulung
1 peket Serbuk jelly perisa strawberry (nona)
1 sudu Esen vanilla (tak letak pon tak pe kot, sebab jelly memang dah wangi)


Saya buat guna cara ni, walau tak cantik, rasa not bad..sedap jugak:


Swiss roll potong & susun dalam bekas…tapis koktail untuk asingkan buah & jus koktail…jus koktail siram sikit kat atas swiss roll yg disusun tadi…untuk sos kastard..saya masak  I tin susu cair + gula sampai larut…pastu kecilkan api & masukkan kastard yg dah dibancuh dgn air…kacau selalu supaya tak berketul…bila dah pekat tutup api tuangkan kat atas swiss roll tadi…bagi sejuk sikit la baru tuang…then susun buah koktail kat atas sos kastard….bancuh serbuk jelly dengan air panas mengikut sukatan diberi…tapiskan & tuang jelly tadi kat lapisan atas adunan…masuk fridge & bila sejuk boleh la makan…yummy….very creamy n sedap…pas ni nak buat lagi la…
Sapa2 nak try boleh la..nak lebih sedap boleh la google resepi2 lain…mana tau leh share kat sini…selamat mencuba…

No comments:

Post a Comment