Followers

Tempahan Biskut Raya 2012

TEMPAHAN BISKUT RAYA 2012 SUDAH DITUTUP...HARAP MAKLUM...TAHUN NI INSYAALLAH...BAGI SESIAPA YG MASIH BERMINAT...BOLEH DAPATKAN BISKUT RAYA TA DI PASARAYA PELADANGMART, ALOR SETAR, KEDAH...10 HARI TERAKHIR RAMADAN OK

Tuesday, May 8, 2012

Ayam Masak Cili Hijau


Curi tulang...curi tulang...hehe...bukan curi tulang, dah mmg free...kerja tak banyak hari ni..leh post entri ni...Salam, apa habaq???harap semua sihat & ceria2 selalu…
Entry hari ni pasal menu masakan ayam pulak. Kalau yg gemar menu pedas2 boleh la kalau nak try kat rumah..semalam mula ingat nak buat ayam masak rendang…sekali stok santan dah abis…terus tukar menu lain…cili hijau macam banyak…so saya decide nak buat ayam masak cili hijau…ni resepi hentam2 je…tapi hubby & adik-adik tersangat la suka…saya tak pakai cili padi aka cabai Melaka tu…pedas…saya pakai cili hijau…lebih kurang macam cili padi jugak…Cuma saiz agak besar sikit macam cili besar tu…pedas tetap pedas…tapi kalau letak cili padi berasap telinga lor..huhu
Saje nak kongsi2 resepi dengan pengunjung blog ni…saya bukanlah pakar sangat dlm bidang masakan ni…tapi minat tu ada…semenjak berumahtangga saya agak rajin memasak & mencuba resepi2 baru…kalau masakan kampong terror la…al-maklumlah org kampong…pernah merasa turun bendang….emm..mula la nk melalut saya ni…dah lari tajuk pulak….


snap pakai fon jer...gambor tk berapa nak terang...huhu


Ok2…kita tengok dulu bahan2 apa yg saya pakai :

Ayam (sebelah/ ½ ekor)
Cili Hijau pedas (10-15 biji)…kalau suka pedas letak byk sikit**
Bawang besar 2 ulas (sederhana, tk la besar sgt)**
Bawang putih (4 ulas)**
Kunyit Hidup (1 inci)**
Serai (2 btg – ambil yg gemuk2)**
Halia (1 inci)**
Daun Limau Purut
Garam & Gula…
Serbuk lada sulah
Serbuk lada hitam
Minyak
Air

Jom kita try masak:

Firstly, ayam saya gaulkan dgn garam+serbuk kunyit..(potong & cuci bersih2 dulu la)…goreng separuh masak (macam nak buat ayam masak merah)…toskan…bahan2 yg bertanda ** semua kena kisar dulu…panaskan minyak…tumiskan semua bahan yg dikisar sampai wangi…then masukkan ayam yg dah kita goreng tadi…masukkan air sikit…masukkan garam & gula (secukup rasa), serbuk lada (sikit ja, cili pon dah pedas) & lada sulah…last sekali baru masukkan daun limau purut….agak2 kuah dah pekat…Nampak dh pecah minyak…dah masak la tu…boleh la dihidangkan….utk info semua jugak…kadang2 resepi ni saya letak gak tomato…terpulang pada diri masing2 la…lagi satu, saya kalau masak api mesti slow..masak biar lama…petua mak saya…masak dgn cara ni masakan kita akan lebih mantoppp….
So, terima kasih sudi belek2 resepi saya….selamat mencuba….makan jgn lupa baca doa ye…


try ler...sesuai utk mak2 & bapak2 budak...anak2 kalau tk tahan pedas jgn bagi rasa pulak...sian depa...

No comments:

Post a Comment